Doelgroepen kerkbezoek
Wie is uw bezoeker en wat komt hij of zij halen?
Wie komt er graag naar uw kerk en wat komt hij of zij daar dan het liefste doen? Hoe kunt u met uw aanbod aansluiten bij deze wensen? En hoe zorgt u ervoor dat uw aanbod onder ogen komt van de juiste mensen? Vind met behulp van de Leefstijlvinder de juiste doelgroep voor elke activiteit of evenement in uw kerk.
Op welke zoekers gaat u zich richten?
De vraag over het bereiken van de juiste doelgroepen kwam naar boven tijdens één van de pilots in het kader van de kerkenvisie. Welke doelgroepen bezoeken de kerk, zowel nu als in de toekomst? Om die vraag te beantwoorden, is gebruikgemaakt van de zogeheten Leefstijlvinder, gemaakt in opdracht van een aantal provincies. De Leefstijlvinder, onderscheidt zeven verschillende doelgroepen met zeven verschillende leefstijlen. Van inzichtzoeker tot en met plezierzoeker en avontuurzoeker en uiteraard zijn ook combinaties mogelijk.
Speciaal voor de kerkenvisiepilot maakte de Coup Group inzichtelijk hoe je als aanbieder met deze zeven typeringen aan de slag kunt. Per doelgroep beschreef Coup verschillende stappen en keuzes die deze zoeker wel of niet in beweging zetten. Wij hebben ze hieronder weergegeven in zeven korte diapresentaties die u meenemen in de verschillende stappen en overwegingen per soort (be)zoeker. Handig om het overzicht als print te hebben? Een pdf per zoeker kunt u onderaan deze pagina downloaden.
Behoefte aan meer verdieping op het gebied van deze doelgroepen? Die is te vinden op de website van MarketResponse en de deelnemende provincies.